
BIDRAG GULDSPADEN  

"De journalister - verksamma i svenska medier - som genom engagerad och kunnig 
journalistik avslöjat eller skildrat väsentliga förhållanden som allmänheten förut inte 
kände till. Undersökningen skall vara ett originalarbete, självständigt genomfört" 

Bidrag publicerade 1 jan-30 juni skall vara FGJ tillhanda 10 september	
  
Bidrag publicerade 1 juli-31 dec skall vara FGJ tillhanda 10 januari 

VILKEN KLASS AVSER BIDRAGET?	
  
Riks-TV	
  
DESSA PERSONER ANMÄLS: (DESSA BLIR DE NOMINERADE - DE SKALL HA GJORT EN 
BETYDANDE INSATS.) (Observera att för arbetsledare finns priset Gyllene dynamon)	
  
Mats Deland, Fredrik Quistbergh & Henrik Brandão Jönsson (samtliga reportrar och research)	
  
FÖRUTOM OVANSTÅENDE DELTOG FÖLJANDE PERSONER: (DESSA BLIR EJ 
NOMINERADE)	
  
Aleksandar Vujanovic (foto & redigering), Sebastian Bank (redigering), Rogério Pacheco Jordão 
(research), Annelie Bergman (bildarkiv), Cecilia Gustafsson (grafik), Charlotta Strohkirch (loggare), 
Jessie de Souza Örnbrand (loggare), Cecilia Wanger (redaktör) och Johan Åsard (redaktionschef och 
berättare). 
PUBLICERAT/PUBLICERADE DATUM:	
  
Del 1: 2010-11-28 
Del 2: 2010-12-05 
VAR PUBLICERADES JOBBET?	
  
Kalla fakta, TV4 
BESKRIV RESULTATET AV GRÄVET KORTFATTAT! (GÄRNA I FORM AV RUBRIK OCH 
INGRESS (MAX 7 RADER)	
  
Silvias mörka familjehemlighet blev världsnyhet (utom i Sverige) 
Kalla faktas granskning av Walther Sommerlaths nazistiska förflutna blev en världsnyhet. Inget annat 
svenskt grävprojekt för TV under 2010 fick ett liknande internationellt genomslag. I skrivande stund 
(2011-01-04) har en debatt kring Kalla faktas avslöjanden också tagit fart i Sverige. Kalla fakta kunde 
i två program på punkt efter punkt visa hur den bild Drottning Silvia gett av sin fars gärningar inte är 
sann. I flera länder har ledande tidningar, som till exempel The Independent, Daily Mail, Süddeutsche 
Zeitung och Corriere della sera, skrivit om Kalla faktas avslöjande. Mest uppmärksamhet har nyheten 
om att Drottning Silvias far övertog en judisk fabrik 1939 fått.  

PÅ VILKET SÄTT ANSER DU/NI ATT GRÄVET UPPFYLLER KRITERIERNA FÖR 
GULDSPADEN? (MAX 7 RADER)	
  
Granskningen av Walther Sommerlaths nazistiska förflutna är ett unikt grävprojekt i historisk 
mening. För första gången någonsin har både offer och förövare i nazisternas arisering – förintelsen 
av judiska företag i Tyskland på 30-talet - kartlagts. Kalla faktas avslöjande om hur Drottningens far, 
Walther Sommerlath, deltog i ariseringsprocessen blev en världsnyhet som kastar nytt ljus över 
historien i allmän mening, men också specifikt när det gäller det svenska kungahusets kopplingar till 
nazismen. I journalistiskt avseende ligger ett mycket omfattande och komplicerat grävarbete till 
grund för reportagen. Framför allt har detta ägt rum i arkiv i Tyskland och Brasilien. Arbetet med 
reportagen har varit omfattande i tid och har pågått i cirka sex månader. Det har involverat ovanligt 
många personer med olika specialkompetenser när det gäller främmande språk, kunskap om 
utländska arkiv, bildresearch och historiska kunskaper. 	
  
HUR FICK DU/NI URSPRUNGSIDÉN TILL PROJEKTET?	
  
I TV4:s dokumentärserie om Familjen Bernadotte, som sändes under våren 2010, kommenterade 
Drottning Silvia för första gången hennes pappas nazistiska förflutna. Men den bild som Drottningen 
gav i intervjun verkade inte stämma med verkligheten. Vi bestämde oss för att vända på alla stenar 
och undersöka hur det egentligen låg till. I reportagen visar vi på vilket sätt Drottning Silvia berättar 



en historia om sin far Walther Sommerlath som inte är sann. Här är tre exempel: 

Drottning Silvia framställer Walther Sommerlath som ett offer för rådande omständigheter. Hon säger 
att han inte var politiskt aktiv. Det är inte sant. Vi kan i reportagen visa på vilket sätt han var politiskt 
aktiv i både Brasilien och Tyskland.   

Drottning Silvia förnekar att fabriken Walther Sommerlath tog över tillverkade krigsmateriel åt 
nazisterna. Hon menar att Walther Sommerlath producerade bland annat leksaker och hårtorkar, 
absolut inga vapen. Det är inte sant. Vi kan i reportagen visa hur fabriken, under Walther 
Sommerlaths ledning, blir en del av den tyska krigsindustrin. 

Och framför allt visar vi att Walther Sommerlath deltog i förföljelsen av judarna. Hans köp av 
fabriken i Berlin våren 1939 var i själva verket  en tvångsförsäljning och ägaren till fabriken hade 
inget annat val än att sälja fabriken eftersom han var jude. Sommerlaths medlemskap i nazistpartiet 
var en förutsättning för att han på detta sätt kunde delta i den så kallade ariseringen av judiska 
företag. Han hade alltså personlig vinning av sitt medlemskap i partiet. 

En vanlig svensk reaktion på Kalla faktas avslöjande reportage har varit att Drottning Silvia inte kan 
stå till svars för sin fars handlingar. I reportagen driver vi inte heller den tesen. Däremot driver vi 
tesen att hon har ansvar för sitt förhållningssätt till pappans nazistiska förflutna. Vi belyser det faktum 
att Drottning Silvia – precis som andra personer med en offentlig position – har ett särskilt ansvar för 
att ge korrekt information när hon uttalar sig om viktiga historiska händelser. Vi kan inte ha en 
Drottning som tonar ner eller ger en falsk bild av en så allvarlig sak som brott mot mänskligheten – 
även om det involverar hennes far. 
	
  
VILKA ARBETSMETODER TILLÄMPADE DU/NI?	
  
Vi började med fyra dokument, som hade använts för den artikel som historikern Mats Deland 
publicerade i tidningen Arbetaren 2002.  

* Ett kartotekskort, som visar tillverkningskoder för Sommerlaths fabrik 1943;  
* Ett kartotekskort från nazistpartiets medlemsregister;  
* Några kopior från det tyska bolagsregistret, enligt vilka den tidigare ägaren hette Ernst Wechsler;  
* Ett registerkort från de tyska skattemyndigheterna (Oberfinanzpräsident Berlin-Brandenburg), där 
namnet ”Efim” satts inom parentes.  

Mer än så var inte känt om affären när Arbetaren publicerade sin artikel 2002. Walther Sommerlaths 
akt från bolagsregistret var inte fritt tillgänglig och bland de kopior från den som ställdes till 
Arbetarens förfogande saknas det dokument som talar om ”Arisierung”. Amtsgericht Charlottenburg 
hade på en direkt fråga svarat att det inte fanns någon registerakt alls bevarad under företagets 
tidigare namn, Wechsler und Hennig. Det fanns inte heller några uppgifter i den tyska 
folkbokföringen om Ernst Wechsler.  

När Kalla fakta började undersöka saken sommaren 2010 var det möjligt att komma vidare. De 
historiska arkiven i Tyskland är fortfarande under utveckling och det som inte kunde hittas för snart 
tio år sen var nu möjligt att söka efter. Nu fick vi se hela Walther Sommerlaths bolagsregisterakt hos 
Landesarchiv Berlin, och kunde därmed bekräfta det vi misstänkte – att han genomfört en så kallad 
”arisering”.  

Nästa anhalt blev därför Landeshauptarchiv Brandenburg i Potsdam. Där förvaras bland annat 
dokument från Berlins skattemyndigheter. Många av dessa akter saknas av olika orsaker, och vi 
hittade ingen akt som handlade om företagsförsäljningen. Däremot fanns där en akt som behandlade 
den exekutiva auktionen av Wechslers hyresfastighet på Belle Alliancestrasse. Den akten förde vidare 
till en akt på Landesarchiv Berlin, som handlade om hur han efter kriget fick ersättning för de pengar 
han förlorat i samband med försäljningen av fastigheten. I de inlagor som han skickade via sitt 



juridiska ombud fick vi veta dels att han flydde till Brasilien och därmed undkom Förintelsen, dels 
exakt när och hur han lämnade Tyskland. Vidare fick vi veta att han förlorade sitt tyska 
medborgarskap 1935 och att polisen sent 1938 uppmanade honom att lämna Tyskland.  

I Brasilien följde vi upp spåren från Tyskland. Den brasilianska motsvarigheten till Post- och Inrikes 
Tidender heter Justiça Brasil och hela 1900-talets utgivning av den tidningen finns utlagd på internet. 
Man kan söka på ett namn och få reda på när en viss person till exempel startat ett företag, fått 
bygglov eller sökt brasilianskt medborgarskap. Via dessa notiser fick vi reda på att Efim Wechsler 
hade en dotter, Ilse, och att hennes mamma hette Gitlia. Gitlia Wechsler fick vi aldrig några fler 
uppgifter om, så vi antar att hon avlidit tidigt, kanske redan i barnsäng. Däremot fick vi veta en del 
ytterligare om var Efim och Ilse bott – de flyttade efter några år från São Paulo till Rio de Janeiro. Vi 
fick veta en del om deras ekonomiska aktiviteter och vi fick stifta bekantskap med vad som visade sig 
vara Ilses andra make, den österrikiske vattenpolostjärnan och affärsmannen Juliusz Kauf. Efter några 
veckor fick vi fram dokument från nationalarkivet i Rio som visade att Ilse var avliden, men också 
vilka som hade ärvt henne. Därmed var det bekräftat att det inte längre fanns direkta efterlevande i 
livet. Men det fanns människor som mindes både Efim och Ilse. Till slut leder det spåret fram till Eva 
Jonathans, som betraktade Efim som sin morfar.  

Genom kartotekskortet från nazistpartiets medlemsregister visste vi också att Walther Sommerlath 
varit medlem i nazistpartiets utlandsavdelning i São Paulo. Vi gick till Ibero-Amerikanisches Institut, 
som är en avdelning av Staatsbibliothek Berlin, och beställde fram de tyska tidningar som gavs ut i 
Brasilien. Man behövde inte läsa partitidningen Deutscher Morgen länge för att inse att den bild av 
Walther Sommerlaths aktivitet som drottningen ger är helt felaktig. I den tidningen, som gavs ut av 
lokalgruppen i São Paulo, görs det ingen hemlighet av att partiets grundval är en hänsynslös 
judefientlighet. Vi grävde också i säkerhetspolisens arkiv i São Paulo. De spår vi hittade i São Paulo 
sa ändå en del om verksamheten i nazistpartiets utlandsavdelning under det tidiga trettiotalet, men 
förutom medlemskapet i Deutsche Schule och Sportclub Germania hittade vi inget om Walther 
Sommerlath personligen. Det betyder inte att han inte var aktiv, utan bara att fram till 1938 tolererade 
den brasilianska polisen de tyska nazisterna. Från 1938 förbjöds dock medlemskap i det tyska 
nazistpartiet i Brasilien, och då lämnade Walther Sommerlath landet för att flytta tillbaka till 
Tyskland med sin familj. 

Vi har även gått igenom stora allmänna arkiv som berör rustningsindustrin och som förvaras i 
Bundesarchiv-Lichterfelde i Berlin, utan att hitta några spår efter vare sig Sommerlaths eller 
Wechslers företag. Vi gjorde motsvarande undersökningar i militärarkivet i Freiburg, som också har 
mycket material om rustningsindustrin. Vi har sökt Walther Sommerlaths avnazifieringsakt i alla de 
arkiv i Tyskland som skulle kunna tänkas ha den, men helt utan resultat. Vi har undersökt 
folkbokföringen och tyska UDs arkiv efter uppgifter om Efim Wechsler, men även det utan resultat. 
Innan vi visste mer om familjens öde ägnade vi också mycket tid åt att ringa alla med efternamnet 
Wechsler i Brasilien och Henrik Brandão Jönssons efterforskningar i Brasilien bjöd även de på ett 
stort antal ledtrådar som inte ledde vidare. Ett lyckat grävprojekt handlar väl så mycket om de 
ledtrådar som inte gav något, som om de dokument man faktiskt lyckas hitta.  

Till de problem som var förknippade med projektet hörde eventuella möjligheter att få kommenterar 
av Drottningen själv. I ett brev bad vi Drottningen om hjälp med att få ut handlingar från Deutsche 
Bank i Frankfurt, i vilka mer detaljer (köpesumma t ex) om Walthers övertagande av fabriken kan 
finnas. Handlingarna är sekretessbelagda. Vi bad också Drottningen om en intervju, alternativt att få 
ställa skriftliga frågor i researchsyfte, för att få svar på vad hon egentligen känner till om faderns 
nazistiska förflutna. Det är troligt att hon saknar kunskap om att fadern tog över ett företag av en jude, 
men det vore intressant att veta i vilken mån har hon sökt kunskap om faderns förflutna och framför 
allt hur hon förhåller sig till de nya uppgifter som Kalla fakta skulle avslöja. Det enda svaret vi fick 
från hovets informationschef var dock att ”Drottningen avböjer intervju”. Upprepade förfrågningar 
möttes med tystnad. 



En mer ingående beskrivning om hur granskningen gick till finns här: 
http://www.tv4.se/1.1929806/2010/12/01/sa_gick_granskningen_till 

Och mer om ariseringsprocessen hittar du här: 
http://www.tv4.se/1.1922456/2010/11/28/vad_var_ariseringen 
VILKA TYPER AV KÄLLOR ANVÄNDE DU/NI?	
  
Se svaret på frågan: Vilka arbetsmetoder tillämpade du/ni? Dessutom finns dokumenten bakom 
granskningen samlade här: 
http://www.tv4.se/1.1917107/2010/11/28/dokumenten_bakom_granskningen 
	
  
STÖTTE DU/NI PÅ NÅGRA PROBLEM? VILKA?	
  
Se svaret på frågan: Vilka arbetsmetoder tillämpade du/ni? 
HUR LÅNG TID TOG PROJEKTET?	
  
Vi har arbetat med reportagen under cirka sex månader. 
VILKA REAKTIONER HAR NI FÅTT FRÅN MYNDIGHETER OCH KOLLEGOR?	
  
Se svaret på frågan: Hur fick du/ni ursprungsidén till projektet? I skrivande stund har även en debatt 
startat kring ett brev som Drottningen skrivit till Jan Scherman, vd på TV4, i vilket hon klagar på 
Kalla faktas program. Se t ex  http://www.aftonbladet.se/kultur/article8365857.ab och  
http://www.aftonbladet.se/kultur/article8365857.ab  
	
  
HAR PROJEKTET ANMÄLTS TILL PO, GRANSKNINGSNÄMNDEN ELLER ANNAN 
INSTANS? 	
  
Nej	
  (2011-­‐01-­‐04).	
  
ANGE WEBBLÄNK TILL ARTIKLARNA/INSLAGEN/BOKPRESENTATION 	
  
Huvudsida: 
http://www.tv4.se/kallafakta 
Del 1: 
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/kalla_fakta?title=kalla_fakta_del_10&videoid=1148268 
Del 2: 
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/kalla_fakta?title=kalla_fakta_del_11&videoid=1157515 
	
  
 

Om anmälan består av fler än tre delar skall innehållsförteckning över artiklarna/inslagen bifogas 
anmälan.  

OM FLER ÄN TRE DELAR: ANGE VILKA TRE ARTIKLAR/INSLAG SOM BÄST 
BESKRIVER/GER EN BILD AV GRÄVET, SÅ SOM DE STÅR I 
INNEHÅLLSFÖRTECKNINGEN. INGEN MOTIVERING BEHÖVS.	
  
 
	
  
 

BIDRAGET HAR ANMÄLTS AV:	
   TELEFON/E-POST TILL ANMÄLAREN:	
  

Johan Åsard	
   johan.asard@tv4.se 	
  

TELEFON/E-POST TILL NOMINERADE JOURNALISTER:	
  

Mats Deland  mats.deland@gmail.com 
Fredrik Quistbergh fredrik@quistbergh.se  
Henrik Brandão Jönsson henrik.jonsson@terra.com.br	
  



	
  
	
  

 

 


