
Grävande Journalister

c/o JMK

Box 27861

115 93 Stockholm

Anmälan till Guldspaden för inslag om ”falskläkare” i Västnytt februari 2006.

Klass: Lokal-TV

Arbetena handlade om Magdolna Kis, entreprenör i alternativmedicinbranschen, som 2005 dömts i

Helsingborgs tingsrätt för omfattande bedrägerier mot människor som sökt hjälp. Verksamheten hade

då bedrivits i Ramlösa och avslöjades av Helsingborgs Dagblad, som belönades med Guldspaden 2003

för sina reportage. I väntan på att fängelsedomen skulle vinna laga kraft etablerade sig emellertid

Magdolna Kis i Kungsbacka och fortsatte verksamheten i huvudsakligen samma former. Magdolna

Kis hyrde in sig i ett alternativmedicinskt centrum kallat Hälsoknuten.

Västnytt och Helsingborgs Dagblad fick i skiftet november-december samtidiga tips om den

nyetablerade verksamheten i Kungsbacka. I tipset till Västnytt ingick en hänvisning till den

omfattande dokumentation som fanns från Helsingborgs Dagblad på hd.se. Efter att ha läst vad

tidningen publicerat tog jag kontakt med en av de inblandade reportrarna, Suzanne Holmberg.

Kontakten ledde till att vi inledde ett sällsynt samarbete i syfte att avslöja nya bedrägeriförsök.

Västnytt fick tillgång till HD:s gedigna research i Magdolna Kis’ tidigare historia, HD fick tillgång till

det nya material som Västnytt tog fram. Efter kontakter på redaktionschefsnivå kunde parterna också

enas om villkoren för publicering: Samtidig publicering på webben vid första TV-sändning och

korsvis credit.

Arbetet startade under december 2005 och avslutades i praktiken den 3 mars 2006. Den grundläggande

researchen om Magdolna Kis’ bakgrund fanns alltså på HD. Suzanne Holmberg blev min

samarbetspartner där. Sedan vi genom anonyma samtal fastställt att det verkligen var Magdolna Kis

som etablerat sig på nytt  gällde i första hand att genom person- och bolagsregister få grepp om hennes

nya arbetsmiljö, ”Hälsoknuten”. Hälsoknuten är en ekonomisk förening som hyr ut lokaler i en barack

i ett industriområde till ett flertal företagare i främst den alternativa hälsobranschen.

Efter omfattande och tidsödande research kring alla de olika företagarna på Hälsoknuten beslutades att

begränsa publiciteten till Magdolna Kis’ verksamhet.

Därefter planerades för en inspelning med dold kamera av en ”patient” för att klargöra vad Magdolna

Kis nu gjorde. En öppen inspelning uteslöts som ingång med hänsyn till hur hon tidigare slingrat sig i

sina kontakter med media. Eftersom verksamheten var så nyetablerad i Kungsbacka kunde vi inte

heller vända oss till tidigare patienter. Den dolda inspelningen visade att Kis fortfarande gav sina

patienter den falska bilden av att hon var någon form av läkare. Till yttermera visso gav hon

”patienten” två tabletter av ett narkotikaklassat läkemedel som hjälp att få sova. När medlet fastställts

som starkt beroendeframkallande och populärt bland missbrukare, sammanställdes det första inslaget

och med det klart kontaktades Hälsoknuten och Magdolna Kis, som omedelbart hänvisade till en jurist.

Inslaget dag två bestod av Hälsoknutens reaktion – Magdolna Kis sades upp med omedelbar verkan –

och intervjuer med Kis själv och hennes jurist. Dag tre handlade om Socialstyrelsens kontroll av sådan

här verksamhet.

Långtgående planering fanns för att följa brottmålet vidare i Hovrätten, men när Magdolna Kis i sista

stund drog tillbaka sitt överklagande och accepterade fängelsedomen, tog saken i praktiken slut.

Källor: Offentliga register, tidningsannonser, intervjuer, tidigare dokumentation från HD, tingsrätt

m.m.



Eftersom SVT har en strikt policy för dolda inspelningar hölls, särskilt om det inledande inslaget, nära

kontakt med SVT:s jurist och programsekretariat för att undvika övertramp. Inslagen anmäldes inte.

Första publicering skedde i TV med en ”puff” i Västnytt 17.55 den 15 februari 2006 och samtidig

publicering på svt.se/vastnytt samt hd.se. Huvudinslaget, som avslöjade verksamheten, kom i Västnytt

19.10 samma dag, 15/2, och i Helsingborgs Dagblads papperstidning följande morgon. Det följdes upp

dag två med inslag där såväl Hälsoknutens representant som Magdolna Kis och hennes juridiska

ombud intervjuades. På tredje dagen publicerades kommentarer från Socialstyrelsen. Ytterligare

uppföljning gjordes den 3 mars, då Magdolna Kis genom sitt ombud drog tillbaka överklagandet av

fängelsedomen till Hovrätten.

Webben utnyttjades inte bara för vidarepublicering utan även för publicering av extramaterial som t ex

nästan hela intervjun med Magdolna Kis dag två.

Publiceringarna i Västnytt och Helsingborgs Dagblad följdes av omfattande vidarepublicering inom

SVT, av citat i andra medier och av att andra medier gjorde egna uppföljningar.

Ett mycket konkret resultat av granskningen var att Magdolna Kis nya verksamhet stängdes i ett

mycket tidigt skede. Möjligen bidrog också publiciteten till att överklagandet till Hovrätten drogs

tillbaka.

Samarbetet mellan TV och tidning, två parter med olika arbetsverktyg, olika traditioner och på 20 mils

avstånd var komplicerat. Att handla rätt i brådskande beslut som rörde två olika avnämare utan att

kunna kommunicera direkt, att planera arbetet så att inte den granskade skulle ana oråd och försvinna -

flera omständigheter gjorde arbetet svårt.  En speciell utmaning låg i att på ett snabbt sätt förflytta vårt

råmaterial, bilder och intervjuer, i form av långa videosekvenser från Göteborg till Helsingborg. Trots

all modern teknik visade sig ett gott samarbete med SJ vara den bästa lösningen. Det ovanliga

samarbetet var berikande och lärorikt och borde kunna ske oftare.

I arbetet deltog:

Jörgen Knudtzon, reporter och huvudansvarig

Elin Lindström, reporter, dold inspelning

Sandy Hansson, fotograf och redigerare

Patrik Karlsson, redigerare

samt i vissa delar:

Lars Ryheden, fotograf

Janne Eliasson, fotograf och redigerare

Josefin Sjöberg, fotograf

Johan Liljesand, redigerare

Göteborg 2007-01-19

Jörgen Knudtzon

reporter Västnytt

Sveriges Television


