
[image: image1.jpg]FGJ

FORENINGEN GRAVANDE JOURNALISTER



                            Guldspaden: Arbetsbeskrivning
Fyll i arbetsbeskrivningen genom att ersätta den ljusgrå texten med din egen text. Spara och bifoga dokumentet i samma mapp som resten av ditt bidrag. För att delta i tävlingen måste du också betala en anmälningsavgift på 250 kronor. Sätt in pengarna på BG 546-3880. Betalningsmottagare är Föreningen grävande journalister. Märk talongen med det arbetsnamn du valt åt ditt bidrag.
NAMN:

Mats Johansson, redaktionschef, TT Nyhetsbyrån
Nils Hanson, projektledare och ansvarig utgivare för SVT:s Uppdrag granskning
E-POST:

mats.johansson@tt.se
nils.hanson@svt.se
ARBETSNAMN: 

Sveriges största muta? Telia Sonera och Azerbajdzjans diktator.
KATEGORI: 

Riks-tv, kanske också större tidning och/eller webb. Avslöjandet var ett samarbete mellan Uppdrag granskning i Sveriges Television, TT Nyhetsbyrån och Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP). Det publicerades simultant av SVT, i tidningar och på tidningars webbar via TT, samt utomlands på OCCRP:s sajt och av Radio Free Europe/Radio Liberty (RFERL) i radio och på webb.

DESSA PERSONER ANMÄLS OCH KAN NOMINERAS
Joachim Dyfvermark (SVT), Sven Bergman (SVT), Ola Westerberg (TT), Miranda Patrucic (OCCRP), Khadija Ismayilova (OCCRP/RFERL)
FÖRUTOM OVANSTÅENDE DELTOG FÖLJANDE PERSONER
Markus Junghard, frilansfotograf för SVT.
PUBLICERINGSDATUM
27 maj på SVT, 27-28 maj i tidningar/på webbar. Bifogar också senare uppföljningar/reaktioner.
VAR PUBLICERADES JOBBET?
På SVT, via TT av de allra flesta svenska medier, samt av OCCRP (engelska) och RFERL, även kallat Azadliq, (på azeriska) på deras sajter.
https://www.occrp.org/corruptistan/azerbaijan/azerbaijan-telecom/offshores-close-to-president-paid-nothing-for-share-of-state-telecom.php
https://www.youtube.com/watch?v=nh3CayWd29M
http://www.azadliq.org/content/article/27038172.html
BESKRIV RESULTATET AV GRÄVET KORTFATTAT

Brott utreds, fortsatta misstänkta mutor stoppas och Telia Sonera lämnar regionen

Åklagare och polis har enligt våra källor startat en förundersökning om affärerna i Azerbajdzjan, ansvarig åklagare Gunnar Stetler har dock valt att inte kommentera uppgiften.
Vår rapportering har av allt att döma också förhindrat att president Ilham Aliyev med familj ska få ytterligare miljon- och miljardbelopp av Telia Sonera i sina fickor. En option värd flera miljarder, som finns i aktieägaravtalet, på att få sälja sin andel till Telia Sonera kommer det svenska telekombolaget inte att gå med på.

Dessutom har Telia Sonera gått från att bekymmerslöst medverka till aktieutdelningar till Aliyevs målvakter på hundratals miljoner kronor till att nu tveka. Ett styrelsemöte i dotterbolaget Azertel, där målvakterna står som delägare, och där beslut om eventuell aktieutdelning skulle tas, sköts efter vårt avslöjande upp på obestämd tid.

I mitten av september meddelade Telia Sonera att man beslutade sälja hela sitt innehav i affärsområdet Eurasia. Det är en historisk händelse i svenskt näringsliv. Den nya ledningen har bekräftat vårt avslöjande om ägarförhållandena i Azerbajdzjan och på den presskonferens som koncernchef Johan Dennelind och styrelseordförande Marie Ehrling höll angavs ”de oklara ägarförhållandena” som ett huvudskäl till att man nu vill lämna regionen. Det brukar ibland vara svårt att peka på konkreta effekter av en granskning, Telia Sonera-affärerna är ett tydligt undantag. Med jämförelsevis små medel (några reportrar mot ett av Sveriges största bolag) har den grävande journalistiken åstadkommit stora förändringar.

I september antogs också en starkt kritisk resolution om Azerbajdzjan av EU-parlamentet, som bland annat ”uppmanar EU:s myndigheter att grundligt utreda de korruptionsanklagelser mot president Aliyev och medlemmar av hans familj, som framkommit genom det arbete som gjorts av den undersökande journalisten Khadija Ismayilova”. Hennes tidigare arbete, samt vår nyhetsförmedling som uppmärksammade hennes öde, har förhoppningsvis delvis legat till grund för den typen av opinion.
PÅ VILKET SÄTT ANSER DU ATT GRÄVET UPPFYLLER KRITERIERNA FÖR GULDSPADEN?
Att avslöja den i absolut särklass största misstänkta mutan i svensk historia är per definition unikt och rör självfallet ”väsentliga förhållanden”.
Tveklöst rör det sig också om ”engagerad” journalistik. Dels krävdes ett stort mått av engagemang för att ta sig igenom det mastodontarbete det innebar att avtäcka den mycket invecklade struktur som Telia Soneras affärer i Azerbajdzjan utgör. Det engagerade också att gå i den modiga, fängslade azeriska journalisten Khadija Ismayilovas fotspår med att avslöja diktatorfamiljens enorma korruption, vanstyre och hårda förtryck. Alla i gruppen hade dessutom i varierande omfattning haft ett yrkesmässigt utbyte med Ismayilova, särskilt hennes arbetskamrat Miranda vid OCCRP.
Vi vill också påstå att det rör sig om ”kunnig” journalistik. Att blottlägga, verifiera och förstå det snåriga upplägget med de suspekta affärerna krävde väldigt mycket av mödosamt, tidsödande tankearbete långt utöver en vanlig arbetsinsats. Vi noterar också att Telia Soneras nuvarande ledning inte på minsta punkt invänt mot vår beskrivning av affärerna.
HUR UPPSTOD URSPRUNGSIDÉN TILL PROJEKTET?
Sommaren 2014 avslöjade Mirandas arbetskamrat vid OCCRP (och RFERL), den undersökande journalisten Khadija Ismayilova, att president Ilham Aliyevs familj är hemlig delägare i Telia Soneras dotterbolag Azercell. Det var Ismayilovas senaste avslöjande innan hon häktades i december 2014. Hon uppmanade då sina kollegor att fortsätta gräva. Så det gjorde vi. Ett tips ledde oss vidare och snart stod det klart att vi hade hittat någonting stort, mycket stort, när vi begrep hur affärerna hade gått till. För OCCRP blev vårt gräv också startskottet för The Khadija Project – en särskild storsatsning på att avslöja regimens brott, som svar på fängslandet av dess medarbetare. Det publicerades på hennes födelsedag.
Ismayilova dömdes den 1 september 2015 till 7,5 års fängelse i en process som av oberoende kritiker bedöms vara riggad av regimen för att hämnas hennes rapportering.

https://www.occrp.org/freekhadijaismayilova/
Historien var också en logisk uppföljning för samtliga inblandade. Sven och Joachim hade (tillsammans med Fredrik Laurin) bland annat avslöjat Telia Soneras mutmisstänkta affärer i Uzbekistan, och Ola hade för sin del gjort egna avslöjanden om företaget. Var för sig hade vi arbetat med Miranda och OCCRP. Den här gången beslutade vi oss för att samarbeta och kunde därmed vinna tid, dela på resurserna och få större genomslag.
VILKA ARBETSMETODER TILLÄMPADES?

Vi har granskat årsredovisningar och bolagshandlingar från ett tiotal inblandade företag, runt om i världen. Vi har granskat beslut, transaktioner och analyserat de öppna källor som finns tillgängliga. Dokumenten översattes (många originalhandlingar var på turkiska), därefter konstruerade vi tidslinjer och alla tillgängliga uppgifter matades in och analyserades. Slutsatserna har dels jämförts med hemliga, interna dokument från Telia Sonera som vi kunnat komma över, dels korskontrollerats med en rad källor.

En utmaning var att identifiera de personer som kunde sitta inne med information om affären, och övertyga dem att tala med oss. De personer som valde att ställa upp och tala med oss krävde källskydd, vilket ställde höga krav på säker kommunikation och hantering och lagring av research. Deras uppgifter kördes mot våra öppna källor.
Vår analys har sedan, tillsammans med underlaget, granskats av flera experter med olika bakgrund, bland andra Einar Häckner, professor emeritus i företagsekonomi, och Lars Hammar, en av landets mest erfarna ekobrottsutredare.
Det internationella samarbetet ställde också sina särskilda krav på hur vi kommunicerade på ett säkert sätt och för att garantera källskyddet. Tack vara våra respektive internationella kontakter kunde vi också hjälpas åt med att på fram uppgifter från olika länder på ett sätt som hade varit mycket svårare annars.
VILKA TYPER AV KÄLLOR ANVÄNDES?

Årsredovisningar från Telia Sonera 2004-2014 samt från holdingbolaget Fintur 2004-2013.
Bolagshandlingar från: Azertel (Turkiet), Cenay Ilitisim (Turkiet), Cenay Insaat (Turkiet), Colville Group (Panama), Dilsan Invest (Panama), FA Invest (Malta), Cenay Group (Turkiet) och Turkcell (Turkiet).
Intern dokumentation från Telia Sonera (tillgängligt genom källor) såsom styrelseprotokoll, rapporter och mejl.
Muntliga källor (se ovan).
VILKA PROBLEM STÖTTE DU PÅ UNDER ARBETET?

Det är en komplex transaktion, och det finns bristande öppenhet i Turkiet och Azerbajdzjan avseende ekonomisk redovisning. Varken regimen i Azerbajdzjan eller de personer inom Telia Sonera som 2008 genomförde affären har velat berätta om några detaljer i den.
Telia Soneras nuvarande ledning har varit öppen och hjälpsam, och svarat på många av våra frågor. Men den rapport som gjordes (av den internationella advokatbyrån Norton Rose Fulbright) på uppdrag av den nya styrelsen har inte offentliggjorts av Telia Sonera. Inte heller den summering som den nya ledningen uppger att bolaget skrivit och skickat till de svenska åklagare som sedan tre år utreder de misstänkta mutorna i Telia Soneras Uzbekistanaffär.
Det är också svårt att kommunicera med källor i diktaturer som Azerbajdzjan eftersom säkerhetstjänsterna – med hjälp av telekombolag som Telia Sonera – bedriver omfattande avlyssning och övervakning av sina medborgare.
HUR LÅNG TID TOG PROJEKTET?

Tre månader aktivt, men den förförståelse, som kontinuerlig rapportering de senaste åren om Telia Soneras verksamhet i regionen medfört ska heller inte underskattas.
VILKA REAKTIONER HAR ARBETET FÅTT FRÅN MYNDIGHETER OCH KOLLEGOR?
Många kollegor uppskattade och kommenterade avslöjandet. Genom samarbetet mellan TT och Uppdrag granskning bröt vi ny mark. Genomslaget blev massivt. En sökning i Retrievers mediearkiv visar 71 träffar i tryckta medier. Till det kommer praktiskt taget alla svenska mediers webbplatser.

Flera stora redaktioner som SvD, DN och SR gjorde egna uppföljningar med debatter, krönikor med mera.

OCCRP:s publicering på engelska gav det vidare spridning internationellt, liksom RFERL:s på azeriska. Det spreds också via stora nyhetsbyråer.
Det internationella engagemanget för Khadija Ismayilova och andra politiska fångar i Azerbajdzjan har också ökat bland internationella medier, organisationer och politiker. Exempelvis har U2 krävt från scen att hon friges och tv-profilen John Oliver i USA har tagit upp hennes fall och korruptionen.

https://www.youtube.com/watch?v=hQqyyKmutuY
https://www.youtube.com/watch?v=SWlX5G7TDgQ
Vi vill inte påstå att enbart vårt avslöjande ledde fram till alla dessa internationella reaktioner, däremot att det bidrog till opinionsbildningen.

Som nämns ovan i mer detalj uppges en förundersökning om affärerna i Azerbajdzjan pågå, och regimen i Azerbajdzjan anklagar oss för svartmålning. Vi noterar också den EU-resolution som nämnts.

HAR PROJEKTET ANMÄLTS TILL PO, GRANSKNINGSNÄMNDEN ELLER ANNAN INSTANS?

Nej.
TELEFON/E-POST TILL NOMINERADE JOURNALISTER:

Joachim Dyfvermark, SVT Uppdrag granskning: jd@trojkan.se, 070-622 75 75

Sven Bergman, SVT Uppdrag granskning: sb@trojkan.se, 070-688 25 25

Ola Westerberg, TT: ola.westerberg@tt.se, 0708-44 34 20
Miranda Patrucic, OCCRP: miranda@occrp.org, +387-61-30 95 96

Khadija Ismayilova, OCCRP – fängslad.
GLÖM INTE: För att delta i tävlingen måste du också betala en anmälningsavgift på 250 kronor. Sätt in pengarna på BG 546-3880. Betalningsmottagare är Föreningen grävande journalister. Märk talongen med det arbetsnamn du valt åt ditt bidrag.
Denna arbetsbeskrivning skall bifogas till alla bidrag som lämnas in till Guldspaden. Vid frågor – kontakta FGJs kansli. 

Telefon: 08-665 40 10/070-983 76 54  E-post: kansli@fgj.se. För att delta i tävlingen måste du också betala en anmälningsavgift på 250 kronor. Sätt in pengarna på BG 546-3880. Betalningsmottagare är Föreningen grävande journalister. Märk talongen med det arbetsnamn du valt åt ditt bidrag.


