Arbetsbeskrivning

Influencers och valet – P3 Nyheter Granskar

Ida Lundqvist
2019-01-08

KATEGORI

Nytänkare

DESSA PERSONER ANMÄLS OCH KAN NOMINERAS

Namn:

Namn: Sofia Sidén

Namn: David Lindahl

Namn: Filip Ekblad

Namn: Ida Lundqvist

FÖRUTOM OVANSTÅENDE DELTOG FÖLJANDE PERSONER

Jakob Frödén, digital publicering

BESKRIV PUBLICERINGARNA HÄR, MED LÄNK OM DET FINNS.

Sveriges Radio P3, som podd

BESKRIV KORTFATTAT VAD GRÄVET AVSLÖJAT

Influencers kan köpas för att påverka valet

2018 skulle 390 000 väljare få rösta för första gången. Kampen om deras röster är hård och den pågår på nätet. På helt laglig väg kan någon som har pengar styra vilka frågor som hörs - utan att lämna några spår.

Grävet visar att det faktiskt finns influencers som är intresserade av att ta emot pengar för att sprida politiska budskap mot betalning. Influencers skulle alltså kunna användas som verktyg för att föra ut åsikter mot betalning, i syfte att påverka valet i höst – utan att följarna får veta att åsikterna är köpta.

PÅ VILKET SÄTT ANSER DU ATT BIDRAGET UPPFYLLER KRITERIERNA FÖR GULDSPADEKATEGORIN NYTÄNKARE?

Metod:
Influencers tar allt mer plats i våra flöden. Men går det att veta vem som ligger bakom inläggen? Genom en påhittad pr-byrå undersöker vi om det går att köpa åsikter på Instagram i syfte att påverka valet.

Användande av ny teknik:
Vi skapade ett konto på Instagram med en egen grafisk profil, inspirerad av olika kommunikationsbyråers konton. Vi hade noggrant övervägt hur vi skulle göra för att betraktas som trovärdiga, och byggde upp kontot med bilder och info för att verka etablerade.

Därefter använde vi kontot för att höra av oss i dm till olika influencers med ett erbjudande, och samlade in svaren.

Ämne:
På så vis kunde vi visa att influencers skulle kunna användas som verktyg för att föra ut åsikter mot betalning, i syfte att påverka valet i höst – utan att följarna får veta att åsikterna är köpta.

Tog verkligen valbevakningen på allvar och gjorde en relevant granskning för vår målgrupp som ingen annan hade tänkt på.

HUR UPPSTOD IDÉN?

Vi fick i uppdrag att göra en granskning inför valet, bokade in ett spånmöte och kände direkt att det måste handla om sociala medier, för att den ska vara relevant för P3s målgrupp.

VILKA ARBETSMETODER TILLÄMPADES?

Vi använde en sorts wallraff-metod, där vi påstod oss komma från en PR-byrå. PR-byrån samarbetade med partners som ville få ut sina politiska åsikter. På så vis kunde byrån erbjuda pengar från partnern för ett erbjudande som uttryckligen handlade om att influencern skulle få betalt för att sprida andras politiska åsikter - i syfte att påverka valet - utan att avslöja att hen fick pengar för det.

Influencern fick inte i förväg veta vilka åsikter det handlade om, och på så sätt behövde vi - som journalister på ett public service-bolag - aldrig ifrågasättas för att stödja vissa politiska frågor.

VILKA REAKTIONER HAR ARBETET FÅTT?

Granskningen fick stor uppmärksamhet i andra medier när podden publicerades. Det sammanföll med Almedalsveckan och ämnet diskuterades på olika scener.

Podden och nyheten fick stor spridning och plockades upp internt av Ekot, P1 Morgon, Studio Ett, Feeden i P3, P3 med Amira och flera P4-kanaler.

Rewrites och uppföljningar gjordes i bland annat Resumé, Metro, Breakit och SVT.

Ledare och krönikor skrevs i Sydsvenskan, Helsingborgs Dagblad, Landskrona Posten och Uppsala nya tidning.

HAR ARBETET UPPMÄRKSAMMATS I ANDRA SAMMANHANG? BERÄTTA!

Granskningen diskuterades även i podcasten Redgert och Dietz, två stora influencers, och från en scen i Almedalen sände Studio Ett ett panelsamtal med företrädare för influencers of Sweden.